Готуємося до співбесіди


Співбесіда є основним методом оцінки кандидатів при прийомі на роботу. При конкурсному відборі претендентів на престижні і високооплачувані вакансії, на співбесіду можуть бути запрошені десятки людей. Ваш успіх або неуспіх залежить як від професійних якостей (освіта, досвід, кваліфікація тощо), так і від того, яке враження ви справите на роботодавця під час співбесіди. Причому друге може мати вирішальне значення, якщо, звичайно, ваша професійна кваліфікація в цілому відповідає вимогам роботодавця. Тому підготовка до співбесіди має особливе значення для досягнення успіху в пошуку роботи. Для цього корисно вивчити причини відмови роботодавців:

  • При недостатньому рівні кваліфікації, незначному досвіді роботи очікування високої заробітної платні.
  • Небажання почати кар’єру знизу – чекаєте дуже багато і швидко.
  • Недостатність знань за фахом; виражене небажання вчитися.
  • Низька успішність під час навчання у навчальному закладі.
  • Манери всезнайки або, навпаки, нерішучість.
  • Невміння висловлюватися; невизначеність відповідей на питання.
  • Лінь. Відсутність ентузіазму.
  • Неможливість участі у виробничих справах, крім обумовленого графіку роботи.
  • Напружені взаємини з батьками.
  • Несамостійність (рішення за вас часто приймають інші люди, наприклад, батьки).
  • Спізнення на співбесіду – невміння цінувати час.
  • Нездатність сприймати критику.

Види співбесіди


Перша і друга співбесіди
Першу співбесіду в достатньо крупній організації звичайно проводить представник відділу кадрів, який може глибоко не вникати в технічні аспекти роботи. Він повинен переконатися в тому, що кандидат відповідає всім умовам прийому на роботу.
Друге і подальші співбесіди проводять люди, які повинні, будуть ухвалити остаточне рішення; саме вони складають свій прогноз про те наскільки успішно претендент може увійти до колективу.

Співбесіда з агентом по підбору персоналу
Функція даних інтерв'ю - провести відбір кандидатів для того, щоб працедавець розмовляв з найбільш відповідними на вакантне місце претендентами. В ході співбесіди встановлюватиметься не тільки придатність кандидата, але і його готовність приступити до роботи. Доцільно пред'явити під час цієї попередньої співбесіди завчасно підготовлене резюме. Можна звернутися до фахівця кадрового агентства з проханням прорецензувати підготовлену професійну біографію.

Колегіальні співбесіди
Такі співбесіди проводяться крупними організаціями, державними установами. Один з присутніх керує, інших задають питання. Кандидату потрібно звертатися до всіх членів колегії, хоч це може виявитися непросто. Слід зосередити увагу на тому, що говорити у такий момент, уважно слухати питання і відповідати, звертаючись до того, хто задав його так, немов співбесіду проводить саме цей член колегії. Це можна зробити, повертаючи голову і дивлячись на всіх, але повертаючись поглядом до людини, що поставила питання.

Групові співбесіди
Іноді організації вдаються до групових співбесід, перед тим, як перейти до індивідуальних. Групові співбесіди особливо тяжкі. Постарайтеся поводитися максимально природно, але пам'ятаєте, що працедавцем оцінюються ваші особливості поведінки в групі. Уміння спілкуватися і інші особливості. Прагніть проявляти активну участь, але не пригнічуйте інших претендентів, демонструйте коректність і професіоналізм.

Можливі різні форми організації відбору кандидатів працедавцем. Це і різні види анкетування, групові дискусії, ділові ігри, вправи, відеозавдання. Вони використовуються для того, щоб оцінити як претендент реально справиться з тією або іншою ситуацією. Перед початком виконання завдань кандидат одержить необхідні інструкції. Будьте готові до того, що після закінчення процедури може поставитися питання: «На якому рівні, на вашу думку, ви справилися із завданням?»

Підготовка до спібесіди


  1. Постарайтеся забезпечити себе інформацією про організацію, в яку ви йдете і про можливість роботи.
  2. Майте при собі копії дипломів, свідоцтв, резюме та інших необхідних документів. Якщо обставини дозволяють, можна принести зразки своїх робіт (статті, малюнки і т.п.), в першу чергу це  відноситься до представників творчих професій. Під час співбесіди ці зразки слід мати при собі, але не проявляти надмірної наполегливості в прагненні продемонструвати все, що ви принесли. Дійте за обставинами.
  3. Приготуйтеся назвати прізвища і телефони рекомендуючих вас осіб, заздалегідь узгодивши це з ними.
  4. Точно дізнайтеся місце розташування організації і дорогу, щоб не спізнюватися. Приходьте за 15 хвилин до призначеного часу. Для цього дізнайтеся дорогу, розрахуйте час з урахуванням часів «пік». Якщо ви все ж таки спізнюєтеся, постарайтеся подзвонити і попередити про свою затримку. Прийшовши із запізненням, обов'язково вибачтеся і коротко вкажіть причину. У жодному випадку не пускайтеся в заплутані і довгі пояснення.
  5. Поклопочіться про те, щоб ви мали в своєму розпорядженні достатній час і не нервували, якщо співбесіда затримуватиметься.
  6. Дотримуйтеся ділового стилю в одязі, одягніться гарно, але не визиваючи. Чоловіки звичайно повинні приходити на співбесіду в костюмі з краваткою, бажано, щоб костюм був достатньо строгим за кольором і кроєм. Вибір одягу у жінок значно більше - тим більше помилок вони можуть при цьому зробити. Найголовніше - не впадати в крайності при виборі довжини спідниці, кольору одягу або аксесуарів. Чим солідніша установа, тим строгіших повинен бути ваш одяг. Неприпустимо приходити на співбесіду в джинсах, міні-спідниці, пуловері, а також в супермодному або в понад затрапезному одязі. Макіяж необхідний, але в розумних межах; парфумами або дезодорантами з парфумерним ароматом користуватися не варто. Якщо ви встигнете побувати в організації, в якій вам належить пройти співбесіду, то у вас з'явиться можливість орієнтуватися на той стиль, який там прийнятий.
  7. Складіть список очікуваних питань і підготуйте свої відповіді. Пам'ятайте, що перш ніж почати відповідати, постарайтеся зрозуміти, навіщо поставлене питання, і вирішити, як можна відповідаючи підкреслити свої сильні сторони і чого говорити у жодному випадку не можна. Корисно, відповідаючи на питання, згадувати виграшну інформацію. Якщо вас, наприклад, запитають, які були ваші обов'язки у відділі реклами, ви можете не тільки стисло розповісти про це, але і додати, що за 6 місяців вашої роботи газетна реклама стала ефективніша на 25%. (Зрозуміло, робити подібні заяви слід тільки в тому випадку, якщо це відповідає дійсності).
  8. Спеціально підготуйтеся до обговорення питання про оплату праці.
  9. Добре відпрацюйте відповіді на найбільш вірогідні питання, здійснюючи це у формі ігрової репетиції співбесіди.
  10. Заготовте питання, які ви задасте, якщо вам запропонують таку можливість.

Поведінка під час співбесіди


  1. Прийшовши в офіс, будьте зі всіма ввічливі, терплячі. Постукайте, одержавши запрошення, входьте упевнено, а не просовуйте голову в двері. Не забудьте посміхнутися. Стежте за своєю осанкою, ходою, старайтеся дивитись в очі. У вас повинен бути вид людини, яка може вирішити проблему працедавця з вибором нового співробітника, а не вид бідолахи, який притяг на співбесіду купу своїх власних турбот.
  2. Сумлінно заповнюйте всі анкети і документи, які вам запропонують. Пам'ятайте, що все має значення: і письменність, і помарки, і почерк, і чіткість формулювань.
  3. Представтеся на початку співбесіди. Поцікавтеся, як звуть співрозмовника.
  4. Тримайте зоровий контакт.
  5. Хай працедавець веде бесіду, оскільки у нього є певна програма. На початку співбесіди працедавець може поставити декілька вільних питань, наприклад про погоду, дорогу, просто для того, щоб дати людині адаптуватися та заспокоїтися. Тому не прагніть відповідати на ці питання надмірно докладно. Зрозуміло, під час співбесіди слід прагнути повідомити про себе всю позитивну інформацію, проте, якщо повністю зосередитися на тому що ви хочете повідомити самі, то ризикуєте упустити все, що буде сказано вам. Ваші відповіді на поставлені питання повинні бути прямими (відповідати слід безпосередньо на поставлене питання) і точними (слід не виходити за рамки обговорюваної теми).
  6. Уважно вислуховуйте питання, не перебиваючи співбесідника. В ході співбесіди кандидат теж завжди ставить питання, як заготовлені наперед, так і експромтом. Не варто ставити більш двох-трьох питань. Неприпустимо не поставити жодного питання, якщо була запропонована можливість ставити питання. Це справляє найсприятливіше враження. Пам'ятайте, що працедавець звертає увагу і на те, які саме питання поставлені, і на те, наскільки вдало ви зуміли вибрати момент, для того або іншого питання.
  7. Якщо ви не упевнені, що добре зрозуміли питання, не соромтеся уточнити («Чи правильно я зрозумів, що...?»).
  8. Відповідаючи, будьте об'єктивні і правдиві, але будьте не дуже відвертим. Практично кожній людині властиво перебільшувати свої кращі якості і професійний рівень, якоюсь мірою цього від вас і чекають. Але якщо прикрасити дійсність, що не вдасться підтвердити на практиці свої твердження, то це створить величезні проблеми.
  • По-перше, більшість людей не настільки звикли брехати, щоб уважному співбесіднику не вдалося замітити яких-небудь насторожуючих моментів. Якщо виникнуть сумніви, то будуть неминучі уточнюючі питання, в яких легко заплутатись.
  • По-друге, якщо вас приймуть на роботу, доведеться демонструвати те, про що ви говорили. Очевидно, що Ви опинитеся в поганому положенні, якщо заявляли, що можете робити те, чого насправді не знаєте і не вмієте.
  • По-третє, при прийомі на роботу, часто попереджають, що надання помилкових відомостей спричинить негайне звільнення. В цьому випадку, навіть якщо вас відразу не викриють, постійно переслідуватиме страх викриття.
  1. При необхідності давати негативну інформацію про себе, не заперечуйте факти, які відповідають істині, але обов'язково намагайтесь збалансувати їх позитивною інформацією про себе.
  2. Тримайтеся з гідністю, прагніть не справляти враження невдахи  або  бідолахи; проте утримаєтеся від зухвалої поведінки.
  3. Ставлячи питання, цікавтеся змістом роботи і умовами її успішного виконання.
  4. Уникайте на першому етапі співбесіди питань, що стосуються оплату праці.
  5. В кінці розмови слід чітко домовитися про те, коли і як ви дізнаєтеся про результати. Бажано, щоб ініціатива залишалася за вами: краще домовитися, що ви зателефонуєте в призначений час, чим чекати дзвінка. Активна позиція завжди значно краще пасивної для того, хто прагне тримати в своїх руках контроль за процесом і справити враження ділової людини.
  6. Якщо ви з якоїсь причини вирішите, що дана організація вас не влаштовує, слід залишити про себе найсприятливіше враження. Тримайте себе з відчуттям власної гідності, співбесіда - це зустріч двох рівноправних сторін, що збираються укласти взаємовигідну угоду.
  7. Завершуючи співбесіду, не забудьте про звичайні правила ввічливості. Важливо, щоб обидва учасники закінчили зустріч з відчуттям, що все, про що слід було сказати, сказано і що ви обидва маєте в своєму розпорядженні достатньо повні відомості для прийняття рішення. Подякуйте працедавцю за бесіду і його увагу.
  8. Постарайтеся бути упевненим в безумовній корисності досвіду, що набули при підготовці до співбесід або під час інтерв'ю. Слід ретельно проаналізувати свою поведінку і зробити правильні висновки. Якщо вам відмовили, то постарайтеся з'ясувати причину відмови, щоб внести відповідні корективи при підготовці до нових співбесід. Дуже важливо знати, що ви зробили все, що було у ваших силах і під час підготовки, і в процесі співбесіди. Свідомість цього сприяє спокійнішому і впевненішому настрою, що забезпечить успіху в подальшому.

З багатьох питань Вам не доведеться кожного разу готуватися до співбесіди заново. Але все ж таки до кожного нового працедавця потрібно підходити з урахуванням його специфіки. Щоб ці особливості не упустити, необхідно згаяти час і прикласти зусилля на підготовку до співбесіди. Проте пам'ятаєте, що, перш за все, працедавець зацікавлений в кваліфікованих фахівцях, професіоналах. Постарайтеся продемонструвати це впродовж всієї бесіди.

Бажаєте дізнатись більше?


http://buket.ck.ua/buket/index.php?name=Pages&op=page&pid=369

http://www.simya.com.ua/articles/25/11841/

http://www.jobs.ua/ukr/articles/6/

http://www.jobs.ua/articles/6/36/

http://www.ucu.edu.ua/alumni/advice.club/interview/

http://www.nalogovnet.com/stat_st.php?x=237

http://job.management.com.ua/articles/6/ - декілька корисних статей

http://www.osvita.org.ua/job/articles/36.html

http://www.yur-gazeta.com/article/1373/

Бенчмаркінг

(benchmarking)

Метод, суть якого полягає в тому, щоб зрозуміти, за рахунок чого інші організації роблять щось краще, ніж ваша компанія; мета – перейняти їхній досвід та наздогнати і/чи випередити конкурентів.